De sierlijke Franse Barok van Jean-Joseph Mouret

by Knopskaya

Jean-Joseph Mouret (Avignon, 11 april 1682 – Charenton-le-Pont, 22 december 1738) was een Frans componist. Hoewel de meeste van zijn werken zelden worden uitgevoerd, leeft de naam van Mouret vandaag de dag voort dankzij de populariteit van de Fanfare-Rondeau uit zijn eerste Suite de symphonies, een populaire muzikale keuze is in veel moderne bruiloften.

Mouret componeerde voornamelijk voor het toneel. Hij droeg bij aan de opkomst van de typisch Franse genres van lyrische tragedie en opera-ballet, maar zijn jaloezie op de rijzende ster van Jean-Philippe Rameau leidde tot de bitterheid en waanzin waarin hij zijn dagen eindigde.

Mouret schreef ook airs, divertissements, cantatilles, motetten en instrumentale werken (sonates, fanfares). Van zijn andere composities verdienen de twee Suites de symphonies (1729) een speciale vermelding. De eerste suite, bekend om de bewerking van de openingsronde die dient als het thema van het Masterpiece Theatre, is getiteld “Fanfare voor trompetten, pauken, violen en hobo’s” en opgedragen aan de zoon van de hertogin van Maine, de prins van Dombes. Het Concert Spirituel, gedirigeerd door Mouret zelf, gaf de première van deze suite. De tweede suite, geschreven voor violen, hobo’s en hoorns, werd voor het eerst gespeeld in het Hôtel de Ville vóór koning Lodewijk XV.

Mouret genoot grote bekendheid en verlichtte de festiviteiten van de hertogin van Maine met zijn Divertissements en musique voordat hij in 1717 de officiële componist werd van de Comédie Italienne en vervolgens artistiek directeur van het Concert Spirituel in 1728.

Het Ensemble la Française nodigt ons uit om de spontaniteit, lichtheid, gratie en de dramatische expressie van zijn muziek te ontdekken door middel van zijn Airs à danser uit het Eerste Boek (1734), het Kamerconcert uit het Tweede Boek (1738), begeleid door een selectie van motetten gecomponeerd voor het Concert Spirituel in 1730.

Een zeer kleurrijk door de sopraan ingevuld album vol virtuositeit van de strijkers, frisse toetsen van de fluiten, een warme combinatie van lage noten vanwege de basso continuo. Zomers frivool en fris. Een unieke combinatie van Latijnse cantates en barokdansen. Lijdzaam en toch opgewekt.

Musica Ficta – MF8038 http://www.outhere-music.com

Misschien houdt u ook van:

Wij gebruiken cookies om onze website en de inhoud er van te optimaliseren. Akkoord